Egzaminy i szkolenia VLOS na Drony

10959648_10205122571696475_7979624037640718740_n

Duża liczba osób na forach pyta o tym jak się można wyszkolić na Operatora bezzałogowych statków powietrznych. Padają nawet stwierdzenia i pojawiają się informacje, że bez certyfikowanego szkolenia za 10 tyś zł nie da się podejść do egzaminu VLOS czyli latania dronem w zasięgu wzroku. Jednak nie jest tak czarno jak piszą niektórzy dziennikarze. Jeszcze jest czas, prawdopodobnie do końca marca 2015 roku by samemu opanować niezbędną wiedzę i przystąpić do egzaminu. Nie należy się przy tym sugerować podpowiedziami z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, że wystarczy tu wiedza z jednego dziennika ustaw i już można iść na egzamin! Do opanowania według zaleceń ULC są zagadnienia:

1. Podstawy prawa lotniczego

  •  przepisy licencjonowania odnoszące się do świadectwa kwalifikacji operatora (UAVO)
  •  przepisy i procedury ruchu lotniczego
  •  służby i organy ruchu lotniczego
  •  klasyfikacja przestrzeni powietrznej
  •  skutki naruszenia przepisów lotniczych

2. Człowiek jako pilot i operator UAV – możliwości i ograniczenia

  •  podstawowa wiedza o fizjologii i psychologii człowieka oraz ich wpływie na operowanie bezzałogowym statkiem powietrznym
  •  wpływ chorób, medykamentów i środków psychotropowych na wydolność psychofizyczną operatora bezzałogowego statku powietrznego -czynnik ludzki w lotnictwie

3. Zasady wykonywania lotów
4. Bezpieczeństwo wykonywania lotów i sytuacje niebezpieczne

  •  zapewnienie separacji od innych statków powietrznych, ludzi, pojazdów, budynków i innych przeszkód

5. Kategoria statku powietrznego, który ma zostać wpisany do świadectwa kwalifikacji

  •  Obsługa, budowa i zasady działania bezzałogowego statku powietrznego danej kategorii, jego systemów, podzespołów, wyposażenia i systemów sterowania

Wszystkie potrzebne informacje można uzyskać z Internetu wystarczy za pomocą wujaszka Google wyszukać hasła. Warto też śledzić fachową literaturę, tam też jest masa ciekawych informacji na temat lotów choćby w przestrzeni G czyli tej, gdzie nasz dron się wzniesie. Ponadto w ULC w Warszawie można nabyć „Przepisy ruchu lotniczego, Załącznik 2 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym” gdzie polecam przeczytać Rozdział 2 „Stosowanie przepisów ruchu lotniczego” oraz Rozdział 3 „Przepisy ogólne”.

Kolejnym, ciekawym źródłem informacji jest miesięcznik „Przegląd lotniczy” w którym pada mnóstwo cennych określeń oraz procedur, które również obowiązują operatora bezzałogowca. Jeśli chodzi o zagadnienia z działu „Człowiek jako pilot i operator UAV – możliwości i ograniczenia” to wiedza jest podobna do tej, z egzaminów na prawo jazdy czyli m.in. wpływ leków, alkoholu, długie stanie na słońcu i jego wpływ na pilotowanie itd.

Natomiast odnośnie punktu „Obsługa, budowa i zasady działania bezzałogowego statku powietrznego” to tu trzeba przeczytać podręcznik naszego Drona i to taki bardziej szczegółowy niż ten w pudełku.

Warto też znaleźć w Google informacje na temat zasilania, rodzaju baterii, komputerów pokładowych czy rodzaju silników. Wiedzę proponuję uzupełnić również z zagadnień Elektryki w tym prawidłowego podłączania ogniw i zasilania oraz skutkach i przyczynach awarii baterii oraz co potem trzeba z baterią zrobić.

Natomiast egzamin teoretyczny to już latanie w otwartej przestrzeni i wykonywanie zadań i poleceń egzaminatora. W jednym zdaniu: Tu trzeba trochę wylatać swoim Dronem by umieć panować nim w powietrzu i tu uwaga….bez GPS! Trzeba brać nawet poprawkę na pogodę bo w trakcie egzaminu może wzmóc się wiatr.

Na stan z dnia 5 luty 2015 rok do egzaminu można przystąpić po samodzielnej nauce, na egzamin jedziemy do Gliwic do ośrodka Flytronic.

Egzamin z latania zdajemy na pobliskim lotnisku „Aeroklub Gliwice Trynek”.

Przed przyjazdem na Egzamin należy mieć załatwione:

 

  • Opis sprzętu, na którym ma zostać wykonany egzamin wyposażenie, rodzaj napędu, autopilot, przeznaczenie itp.(można zamieścić zdjęcie)
  • Dowody wniesienia następujących opłat: za egzamin teoretyczny na świadectwo kwalifikacji – 53 zł, za egzamin praktyczny na świadectwo kwalifikacji – 105 zł, za pierwsze wydanie świadectwa UAVO – 43 zł (tu wystarczy druk z potwierdzenia przelewu)

Egzaminy można zdawać oddzielnie, niekoniecznie tego samego dnia, wstępnie sygnalizujemy że przyjedziemy na egzamin do ośrodka Flytronic: nr. tel. do Egzaminatora  +48 607 222 218 (są numery na stronie ULC).

Po zdanym egzaminie dostaniecie potwierdzenie na dwóch arkuszach które dołączacie do „Wniosku o wydanie świadectwa kwalifikacji UAVO” do pobrania: http://www.ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/licencjonowanie-personelu-lotniczego/wzory-wnioskow/2049-43lpl1-wniosek-o-wydanie-wiadectwa-kwalifikacji-uavo i składacie do ULC

Czas oczekiwania na odbiór licencji jest około miesiąca, ale ja dostałem wcześniej po około tygodniu można odebrać w ULC w Warszawie można poprosić o wysyłkę pocztą.

Jeśli macie jakieś dodatkowe pytania zapraszam do kontaktu na mail: kontakt@grupainspire.pl zapraszam też do odwiedzenia naszej strony dla Operatorów UAV pod adresem http://grupainspire.pl/airdrone/kontrola-lotow-2/ są ciągle dodawane przydatne informacje i telefony.

Miłego i bezpiecznego latania!

Incoming search terms:

  • pytania testowe na egzaminie na operatora drona

Komentarze

comments